Innovation Origins: RUBIX helpt bedrijven automatiseren

Geplaatst: 07-01-2019

RUBIX HELPT BEDRIJVEN AUTOMATISEREN

Posted by Milan Lenters | dec 19, 2018 (Innovation Origins)

Klik op onderstaand logo om de website van Innovation Origins met het originele artikel te bezoeken:

Van inkomende metalen platen tot de kleinste glazen onderdelen, alles wordt in één systeem bijgehouden en gecontroleerd. Waar moeten de onderdelen naartoe? Moet er nog iets mee gedaan worden? In de software is precies te zien waar welk onderdeel zich bevindt en of de voorraad nog up-to-date is. Automatisch krijgen gebruikers facturen of andere administratie binnen. Want bij de fabriek van de toekomst hoort ook logistiek van de toekomst.

Steeds meer werk gaat automatisch, zodat op termijn de fabrieken 24 uur per dag bevoorraad en onderhouden kunnen worden. Op de Brainport Industries Campus (BIC) zorgt Rubix dat producerende bedrijven niets te kort komen. “Wij ontzorgen fabrieken, niet alleen door het leveren van onderdelen en onderhoud aan machines, maar ook door samen met klanten te kijken naar productiemethodes”, vertelt Meino Noordenbos, hij leidt Rubix in Nederland en België. 

Rubix heeft klanten in 23 landen over heel de wereld en haalde in 2017 een omzet van 2,2 miljard euro, waarvan 270 miljoen uit Nederland en België kwam. Het bedrijf groeit al jarenlang mee met technische vraagstukken van klanten. Noordenbos: “Het begon met het ontwikkelen en leveren van reserveonderdelen voor de productie, dan ga je er steeds meer bij doen: het onderhoud van machines, voorraadcontrolesystemen, het ontwikkelen van trainingen op gebied van veiligheid en zelfs het leveren van persluchtsystemen. Je neemt steeds meer taken op je, zodat klanten er geen omkijken meer naar hebben. Wat ook voorkomt is dat klanten producten gaan produceren voor een andere industrie, hierdoor moet je aan strengere eisen voldoen en worden de technische uitdagingen ook steeds groter. Van traditionele MRO organisatie (Maintenance, Repair and Operating supplies) zijn we steeds meer gaan ontwikkelen en meedenken met klanten. Steeds vaker zitten we aan de ontwikkelkant van productieprocessen. Daarin werken we samen met klanten uit alle takken van sport. Van Coca-Cola tot BMW. Wereldwijd zo’n 15.000 merken.”

Zo ontwikkelde Rubix samen met een groot farmaceutisch bedrijf een systeem om pillen te controleren voor ze de fabriek uit gaan. Maar het bedrijf maakt ook systemen om lasnaden te controleren. Dat kan in een fabriek, maar ook erbuiten: “Op grote hoogtes in een windmolen bijvoorbeeld, hiervoor gebruiken we robots. Maar je kunt dit ook met drones oplossen, hierin is het belangrijk dat we mee blijven gaan met de nieuwste ontwikkelingen.”

Op de Brainport Industries Campus gaat Rubix samenwerken met verschillende bedrijven om bedrijven te helpen met automatisering. “We hebben mechatronische-, elektronische- en softwarekennis in huis. Ook hebben we ervaring met veel verschillende industriën, dit zorgt ervoor dat we soms al technieken klaar hebben liggen waar klanten nog niet aan toe zijn. Op de BIC willen we zulke systemen gaan uittesten”, zegt Noordenbos. Als eerste gaat dit om een systeem waar alle data rond logistiek automatisch wordt verwerkt. Noordenbos: “We komen steeds meer handen tekort in de logistiek, bovendien willen we naar fabrieken die 24 uur per dag kunnen produceren. Ik voorzie dat robotische transport- en afhandelingssystemen – zonder menselijke tussenkomst – werkelijkheid worden.”

« Nieuws overzicht